„Titaniko“ masto tragedija šv. Lauryno upėje

Paminėta „Titaniko“ žūties, sukrėtusios pasaulį, šimtosios metinės. Tačiau šiandien mažai kas žino, kad prieš 98 metus nuskendo ir Kanados laineris „Empress of Ireland“, nusinešęs 1012 žmonių gyvybes.

Prabangus ir saugus laineris

Kanados Titaniku įvardintas laineris buvo pastatytas 1906 metais Škotijoje ir aštuonerius metus be jokių incidentų plaukiojo tarp Kvebeko Kanadoje ir Liverpulio Anglijoje. Šį atstumą 174 metrų ilgio laivas įveikdavo per šešias paras – tiems laikams rekordiškai trumpą laiką. Lainerį buvo pamėgę daugelis to meto aukštuomenės ir verslo atstovų abejose Atlanto pusėse. Rinktis kelionę juo skatino greitis ir buitiniai patogumai. Keleivių paslaugoms buvo įrengtos ištaigingos, jaukios kajutės, neturinčios numerio, pažymėto skaičiumi „13“. Žmonės galėjo naudotis poilsio ir muzikiniais salonais, biblioteka, mėgautis puikiu aptarnavimu. Plaukiant kas vakarą vykdavo tada dar nebyliojo kino seansai, kurių metu grojo taperis (pianistas, muzika iliustruojantis nebylius kino filmus). Kasdien išeidavo laivo laikraštis, skelbiantis per radiją gautas įvykių naujienas. Tikinčiųjų reikmėms buvo įrengta koplytėlė.

Po „Titaniko“ katastrofos, kuri įvyko 1912 metų balandį, kanadiečių lainerio savininkai pasirūpino didesniu savo laivo saugumu. Jame buvo sumontuota naujausia įranga ledkalniams aptikti, įsigyta 2212 gelbėjimosi liemenių (maksimalus keleivių skaičius – 1550), 36 gelbėjimosi botus, galinčius sutalpinti 1866 žmones. Laivo triumas buvo padalintas į 11 vandeniui nepralaidžių sekcijų. Laineriui vadovavo 39 metų kapitonas Henris Džordžas Kendelas, turėjęs nemažą patirtį vesti keleivinius laivus per Atlantą.

Laivo savininkai keleivius užtikrindavo, kad tai vienas prabangiausių ir saugiausių transatlantinių lainerių.

Nugrimzdo per 15 minučių

„Empress of Ireland“ („Airijos imperatorė“), priklausęs „Canadien Pacific Steamship’s“ kompanijai, 1914 metų gegužės 28 dieną paliko Kvebeko uostą ir Šv. Lauryno upe leidosi Atlanto link. Laivu į Europą plaukė 1057 keleiviai ir 420 įgulos narių.

Į lemtingąjį reisą laineris išplaukė pusę penkių vakaro. Oras buvo gražus, matomumas – geras, plačios Šv. Lauryno upės paviršius skleidė ramybę. Pasroviui laivas plaukė 21 mazgo greičiu. 11 valandą vakaro visi keleiviai nuėjo miegoti, ir laive įsivyravo tyla. Beveik 200 kilometrų upe laivą vedęs locmanas po pusiaunakčio išlipo, tiltelyje liko tik kapitonas su vairininku. Virš upės pradėjo driektis rūkas. Iš jo staiga išniro didelio laivo nosis ir rėžėsi tiesiai į lainerio dešinį bortą. Tai buvo norvegų transportinis laivas „Storstad“, gabenęs į Monrealį 10,4 tūkst. tonų akmens anglies.

Pro išmuštą 15 metrų ilgio skylę į laineri plūstelėjo didelė vandens masė. Per 15 minučių laineris paniro po vandeniu. Apatinės kajutėse miegoję keleiviai žuvo iš karto, kiti sutiko mirtį klajodami tamsiais ir painiais koridoriais. Ne ką geriau pasisekė ir tiems, kurie spėjo išlipti į viršutinį denį. Daugelį jų nušlavė per pasvirusį denį į vandenį skriejančios gelbėjimosi valtys.

Išsigelbėjo tik 465 žmonės, žuvo 1012. Skaudžiausia, kad iš 138 vaikų, plaukusių laineriu, pavyko išgelbėti tik keturis.

Nuskendęs laivas apiplėštas

Lainerio „Empress of Ireland“ katastrofa, pareikalavusi didelių aukų, nesulaukė tokio dėmesio, negu dviem metais anksčiau nuskendęs „Titanikas“ (žuvo 1513 žmonių). Matyt, buvo kaltos dvi aplinkybės: tarp Kanados lainerio keleivių nebuvo tiek daug pasaulio įžymybių, be to, tuo metu dėmesį buvo prikaustęs prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas.

Nuskendęs laineris iki šiol tebeguli Šv.Lauryno upės dugne 45 metrų gylyje. Jo niekada nebandyta iškelti. Žuvusių keleivių giminaičių prašymu buvo iškeltas laivo iždininko seifas, kuriame esą buvo laikomi keleivių pinigai ir kitokios vertybės. Tai, kas buvo rasta seife, sudarė tik 5 proc. ieškiniuose pateiktos sumos. Narai taip pat iškėlė 318 pašto maišų ir 212 sidabro lydinių, kuriuos į Europą gabeno laineris.

Vėliau nuskendusiu laivu susidomėjo narai mėgėjai ir paprasčiausi marodieriai. Jie apiplėšė skenduolį, pasiglemždami prabangaus patalpų interjero dalis, kajutėse rastus daiktus ir visa tai, kas galėjo dominti kolekcininkus. Per šią lobių medžioklę žuvo ne vienas naras. 1998 metais Kanados valdžia nuskendusį lainerį „Empress of Ireland“ paskelbė istoriniu paminklu ir toje vietoje uždraudė privatiems asmenims nardyti. 2009 metais, įtraukus upės dugne gulintį lainerį į saugomų istorinių vertybių sąrašą „National Historic Sites of Canada“, apskritai uždrausta nardyti prie jo.

Dabar lainerio žuvimo vietą žymi specialus plūduras, o pietiniame Šv.Lauryno krante pastatyti keli atminimo paminklai. Po dviejų metų Kanada ruošiasi plačiai paminėti šimtąsias „Empress of Ireland“ katastrofos metines.

   

Facebook komentarai