Tyrimas: ar 2 GB atminties GTX 960 nėra per mažai?

Turbūt nesuklysime teigdami, kad vaizdo plokštė yra derinama pagal monitorių, o ne atvirkščiai. Dar prieš penkis metus 1920×1080 rezoliucija atrodė gana gąsdinančiai, tačiau vos 1 – 1.5 GB grafinės turintys flagmanai sugebėdavo užtikrinti > 40 fps net ir su įjungtais AA filtrais. Dabar gi ta pati rezoliucija tapo įprastu standartu – į komplektacijas dažniausiai patenka ir dar ilgokai pateks būtent pigūs Full HD monitoriai. Jei pati rezoliucija per visą tą laiką nepasikeitė, tai keitėsi tekstūrų svoris žaidimuose. Paskutiniu metu ypač išaugęs žaidimų apetitas grafinei atminčiai (vRAM) privertė išsiaiškinti dažnai forumuose sutinkamą klausimą – ar 2 GB vRAM yra užtektinai norint džiaugtis „eye-candy“ grafika prie 1080p? Atsakymą padės rasti 2 GB vRAM turinti „Asus GTX 960 STRIX OC“ ir praeityje jau testuota, didesnį 3 GB buferį turinti, „MSI R9 280X Gaming OC“.

Kadangi mūsų tikslas labai konkretus nesiruošiame nerti į pasakojimus, ką naujo atnešė „Maxwell 2.0“ architektūra paremtas ir beveik 3 mlrd. tranzistorių turintis GM206 branduolys. Prieš pradėdami kelionę link to vienintelio ir labai įdomaus tikslo pirmiausiai pasistengsime trumpai supažindinti su pačia vaizdo plokšte.

Pakuotė ir komplektacija

Dėžutė yra išties labai kompaktiška. Viena iš to priežasčių tampa pavydėtinas Maxwell architektūros efektyvumas, leidžiantis „nVidia“ specialistams apsieiti su mažų gabaritų montažine plokšte. Iš to seka ir mažesni reikalavimai aušinimo sistemai. „Asus“ yra vienas iš tų gamintojų, kurie teisingai įvertino „Maxwell“ teikiamus privalumus ir siūlo visiškai pasyvaus aušinimo galimybę. Apie tai mus informuoja 0 dB Fan užrašas ant pakuotės priekio. Pasak gamintojo, vaizdo plokštės ventiliatoriai gali išlikti pasyviame režime net ir žaidžiant nereiklų žaidimą, pavyzdžiui „Counter Strike“. Svarbiausia, kad nebūtų viršijama ribinė temperatūra. Žinoma, GTX 960 tokio lygio šaudyklei yra per galinga ir grafiškai rimtesni žaidimai ventiliatorius įsuks, tačiau nemažai laiko naudojantis kompiuteriu praleidžiama 2D aplinkoje. Čia turime garantuotai pasyvų režimą, kurio metu tausojami ventiliatorių guoliai ir be reikalo nekaupiamos dulkės.

„Asus“ nurodo, kad tai gamykliškai spartintas modelis, bet ant dėžutės neradome pažymėtų konkrečių GTX 960 STRIX OC taktinių dažnių. Vietoje to turime atminties buferio dydį, palaikomą DirectX versiją ir išvesčių tipus. Į komplektaciją patenka CD su tvarkyklėmis, vartotojo gidas, DVI → VGA adapteris bei firminis STRIX lipdukas.

Žvilgsnis iš arčiau

Ant 21,5 cm ilgio vaizdo plokštės sumontuota dviejų aukštų aušinimo sistema, kurią sudaro aliumininis radiatorius su keturiais variniais karščio vamzdeliais ir dviem 7,5 cm skersmens ventiliatoriais. Iš plastiko pagamintas gaubtas turi raudonos spalvos detalių ir kartu su ventiliatoriais primena pelėdos galvą – STRIX gaminių prekinį veidą.

Kadangi radiatorius už PCB krašto išsikiša nežymiai ir nėra didelio laužimo, „Asus“ apsiėjo be papildomos sutvirtinimo plokštelės. Užtat visa nugarinė PCB dalis padengta aliuminio plokštele, kuri suteikia vaizdo plokštei tvirtumo ir papildomos apsaugos nuo netyčinio komponentų pažeidimo. Ant PCB sumontuoti tik rinktiniai „Super Alloy“ komponentai.

Po radiatoriumi matomas nedidelis, stačiakampis GM206 branduolys ir mes labai abejojame, ar visi keturi karščio vamzdeliai išties savo paviršiumi kontaktuoja su lustu. Tikėtina, kad vos du. Maitinimo grandinė išdėstyta vaizdo plokštės priekyje ir aušinama atskiru radiatoriumi. Samsung atminčiai pakanka ventiliatorių sukuriamo oro srauto. GTX 960 STRIX OC reikalauja vienintelio 6-pin kabelio ir, skirtingai nei GTX 750 Ti modeliai, siūlo SLI technologiją.

Tarp monitoriams skirtų jungčių turime standartinę DVI, HDMI ir tris DisplayPort. Vienu metu galima prijungti tris monitorius.

Specifikacijos

„Asus GTX 960 STRIX OC“ turi du dažnių režimus: standartinį (1228/1291 Boost/7200 MHz) ir OC režimą (1254/1317 Boost/7240 MHz). Gamykliškai įjungtas standartinis režimas, o jį pakeisti galima „Asus GPU Tweak“ įrankiu pasirinkus „O“ raide pažymėtą profilį. Lyginant su etaloniniu GTX 960 modeliu, bazinį branduolio dažnį „Asus“ padidino nuo 1126 iki 1254 MHz (+11 %), taip jis tapo didesnis už „nVidia“ nustatytą gamyklinį Boost 2.0 dažnį (1178 MHz). Maksimalus dažnis turėtų atsimušti į 1317 MHz ribą, tačiau testavimo metu jis buvo kur kas didesnis. Pasirinkus standartinį režimą, branduolys pasiekdavo 1392 MHz, o OC režime kildavo ir iki 1418 MHz. GDDR5 atminties taktinis dažnis nors ir konservatyviai, bet šiek tiek kilstelėtas: nuo 7012 iki 7240 MHz (+3,2 %).

Standartinis režimas

OC režimas

Ketverių metų jubiliejų po pusmečio švęsiantis „Tahiti“ branduolys ant popieriaus atrodo nenugalimas: 2,5 karto didesnis atminties pralaidumas ir dviem trečdaliais didesnis tekstūrų užpildymo greitis. Pridėjus papildomą gigabaitą atminties, GTX 960 laukia neįmanoma misija?

Testavimas

Šįkart testavimas bus šiek tiek kitoks nei įprastai. Bandysime surasti maksimalius ir tuo pačiu komfortabiliai leidžiančius žaisti grafinius nustatymus pirmiausiai bandydami GTX 960 OC. Po to stebėsime, ar R9 280X OC leidžia kilstelėti in-game grafiką, aišku jei dar prieš tai GTX 960 OC nesugebėjo užtikrinti reikiamos spartos su maksimaliais nustatymais. Kartu stengsimės informuoti apie vaizdo plokščių vRAM naudojimą, tam pasitelkę „Afterburner“ spartinimo/parametrų stebėjimo įrankį. Kiekvieno žaidimo testavimai vykdomi tris kartus 1920×1080 rezoliucijoje išvedant vidurkį, fiksuojant mažiausią minimalią ir didžiausią maksimalią fps vertes. Po kablelio gauti rezultatai apvalinami.

  • Procesorius: Intel Core i7-4770K (fixed at 3.9GHz, HT on)
  • Pagrindinė plokštė: Asus Z87 Gene VI
  • RAM atmintis: Patriot Viper III 2x 4GB 1600 MHz CL9
  • Maitinimo šaltinis: Seasonic P-860
  • SSD kaupiklis: Crucial MX200 250 GB
  • Monitorius: Dell U2311H
  • Operacinė sistema: Windows 7 x64 (SP1)
  • Vaizdo plokščių tvarkyklės: GeForce 352.86 WHQL / Catalyst 15.4.1 beta

Taigi, kas ką?

Rezultatai

„Thief“ mums patinka tuo, jog vienas iš nedaugelio turi integruotą spartos matavimo variklį. Šis „steath“ klasės žaidimas nėra itin reiklus – „Asus GTX 960 STRIX OC“ sėkmingai sudoroja visus maksimalius nustatymus, įskaitant ir SuperSampling AA filtravimą. Maksimalūs nustatymai pareikalauja viso vRAM buferio. Atminties sąnaudos su R9 280X dar didesnės (2430 MB), AMD produktas rodo beveik 14-os procentų spartos persvarą matuojant vidutines fps reikšmes.

Čia turime HD tekstūromis aprūpintą „Middle-earth: Shadow of Mordor“. Remiantis rekomendavimais, norint nustatyti „high“ tekstūras reikalinga vaizdo plokštė su 3 GB vRAM, o „ultra“ tekstūroms reikalavimai išauga net iki 6 GB. Pakeitus tekstūrų kokybę iš „high“ į „ultra“ GTX 960 OC susiduria su masyviu spartos sumažėjimu (vidutinė sparta krinta nuo 47 iki 38 fps, o minimali vertė nuo 35 iki 20 fps). Atminties buferis ištuštinamas dar su „high“ tekstūromis, bet įjungus „ultra“ tekstūras vaizdas išlieka sklandus, nors sparta ir drastiškai sumažėja. Žaidimas pasisavina visus megabaitus ir iš R9 280X, kuri demonstruoja net 50 % didesnę vidutinę spartą ir trečdaliu didesnę minimalią fps vertę.

SuperSampling filtracija „Metro: Last Light“ žaidime yra pernelyg reikli, todėl ją paliekame išjungtą. Likę maksimalūs nustatymai nesugeba užpildyti nė pusės GTX 960 turimos atminties. Sąnaudos siekia tik ~850 MB. Labai nežymų bendrą spartos pranašumą turinti R9 280X atiduoda viso labo 630 MB vRAM.

„Far Cry 4“ šaudyklėje pasirinkome tankiai apželdintą paežerę. Tiek GTX 960, tiek R9 280X turėjo pakankamai galios beveik visiškai maksimaliems nustatymams, įskaitant ir „Enhanced Godrays“ parinktį. Abejoms vaizdo plokštėms pasirodė neįveikiami švelnesni šešėliai (Soft Shadows), kurie sumažino spartą kone trečdaliu, taip pat mažoka galios norint pakeisti SMAA filtravimą į kiek kokybiškesnį 2x MSAA. Esant vienodiems nustatymams iš GTX 960 buvo pareikalauta viso atminties buferio, o iš R9 280X – 2560 MB.

Gatvėse skinantis kelią pro zombius, sunku atkartoti tą patį grafinį vaizdą. Nepaisant visos panaudotos atminties, GTX 960 leido pasidžiaugti absoliučiai maksimaliais „Dying Light“ nustatymais. Atidavusi beveik 2850 MB R9 280X parodė kiek aukštesnį dugną (35 vs 40 fps) ir labai panašią vidutinę spartą (58 vs 60 fps). Pastebėjome, kad su R9 280X prie „Shadow Map Size“ nustatymo atsirado „Very High“ parinktis, kurios nebuvo su GTX 960. Tai yra dovanėlė turintiems vaizdo plokštes bent su 3 GB atminties. Visgi šia dovanėle pasinaudoti nepavyko. Iki 44 fps nukritusi vidutinė sparta mūsų skoniui vaizdą padarė kiek per daug vangų, bet spartinimas turėtų padėti.

Sekantis – didžiulį ažiotažą sukėlęs „The Witcher 3: Wild Hunt“. Parinkus maksimalius nustatymus, žaidėją tenkinanti sparta nebus pasiekta nė su viena vaizdo plokšte. Spartą labiausiai mažina nustatymas „Foliage Visibility Range“ ir aišku plaukų judėjimo simuliacija „HairWorks“. Kadangi tai „nVidia“ priklausanti technologija, nereikia stebėtis, kad AMD vaizdo plokštės patiria daug didesnį spartos sumažėjimą. Įjungus „HairWorks“ GTX 960 sparta krito nuo 44 fps iki 34, o R9 280X nuo 45 iki 26 fps. Vis tik GTX 960 neturėjo pakankamai galios užtikrinti reikiamą komfortą su įjungtu „HairWorks“. „Wild Hunt“ pasirodo nereiklus grafinei atminčiai: GTX 960 (1200 MB), R9 280X (1360 MB).

Ką tik pasirodęs ir prikaustančia grafika pasižymintis lenktynių simuliatorius „Project CARS“ išsiskiria spartos skirtumais keičiant orus. Lietus negailestingai kerpa spartą pusiau arba net dar daugiau (GTX 960 atveju), tačiau „Maxwell“ architektūra čia nepalyginamai pranašesnė prieš pirmos kartos GCN. Vidutinė GTX 960 sparta didesnė beveik 52 procentais šviečiant saulei ir nors sumenksta iki 19 % lyjant, to pakanka užtikrinti pakankamą komfortą. Išjungus MSAA, R9 280X vis tiek neatsigauna iki reikiamo lygio…

Kai oras saulėtas…

Kai trasą merkia lietus…

Temperatūros ir triukšmas

„Asus GTX 960 STRIX OC“ neatsitiktinai buvo patalpinta į ne pačiomis geriausiomis aušinimo savybėmis pasižymintį „Fractal Design Define R5“ korpusą. Tačiau tai nesutrukdė pademonstruoti ko verta STRIX aušinimo sistema. Visiškai pasyviai dirbančios „Asus GTX 960 STRIX OC“ temperatūra ramybėje siekia apie 34 °C, o po gerų 45 minučių praleistų „Far Cry 4“ kalnuose išvydome viso labo 60 °C, nors nugarinė plokštelė ir buvo stipriai įkaitusi. 60 °C išlaikoma ventiliatoriams sukantis 48 % viso pajėgumo, t. y. ~1550 RPM. Toks greitis lėmė, kad „Asus GTX 960 STRIX OC“ išliko ne tik vėsi, bet ir itin tyli. Efektyvesnį aušinimą turinčio korpuso ir STRIX aušintuvo derinys, spėjame, gali leisti nepakilti temperatūrai ir iki 55 °C.

Energijos sąnaudos

Maksimalias energijos sąnaudas patyrinėjome, pasirinkę „Thief“ ir „Metro: Last Light“. Pastarajame žaidime sistemos su GTX 960 vaizdo plokšte maksimalios energijos sąnaudos mažesnės ~27 procentais, o „Thief“ – net 34 %. Akivaizdu, kad „Asus GTX 960 STRIX OC“ daug efektyvesnė ir po valandos bus sutaupiusi ~100 W energijos.

Išvados

Pirmiausiai pažiūrėkime į „Asus GTX 960 STRIX OC“ ne kaip į konkretų gaminį – modelį, o kaip į visumą. Tai leis atsakyti į vieną iš svarbesnių šį pusmetį vaizdo plokščių rinką palietusių klausimų, ar „nVidia“ nesuklydo, priskirdama šiai plokštei tik 2 GB GDDR5 atminties ir ar reikia 1080p monitorių savininkams pergyventi dėl tokio skaičiaus prieš įsigyjant GTX 960.

Du iš septynių pasirinktų žaidimų (Far Cry 4 ir Middle-earth: Shadow of Mordor) suvalgė visą GTX 960 vRAM dar nepasiekus maksimalių nustatymų. „Thief“ ir „Dying Light“ taip pat pareikalavo visos atminties, tačiau nustatymų iš esmės nebeišėjo kaip pakelti, nes jie jau buvo maksimalūs. GTX 960 galėjo užtikrinti sklandžią žaidimo kokybę. Švelnaus tipo (soft) šešėliai ir kokybiškesnis AA filtras „Far Cry 4“ atveju bei ultra tekstūros „Middle-earth: Shadow of Mordor“ atveju nors ir privertė stipriai sumažinti spartą (jei dar buvo galima galvoti, kad anie nustatymai reikalavo ne daugiau 2 GB vRAM, tai dabar poreikis tikrai viršija 2 GB), tačiau neatnešė atminties trūkumui būdingo efekto: vaizdo striginėjimo, užsikirtimų ir netolygios kadrų per sekundės gamybos. Tai yra aiškus ženklas, kad dar prieš galimai pritrūkstant atminties GTX 960 pirmiau tiesiog pritrūko galios. Žinant, kad padvigubintas atminties buferis pačios galios neprideda, galima padaryti išvadą – GTX 960 realios naudos 1080p rezoliucijoje iš padvigubinto vRAM buferio neturės. Aišku šios diagnozės nereikėtų taikyti galvojantiems apie SLI konfigūraciją iš dviejų vaizdo plokščių didesne nei 1080p raiška.

Kalbant apie „Asus GTX 960 STRIX OC“ ir „MSI R9 280X Gaming OC“ dvikovą siekiant kuo didesnių nustatymų, užfiksavome po vieną ryškią pergalę į abi puses. „Asus GTX 960 STRIX OC“ tiesiog suvalgė konkurentą naujausiame „Project CARS“ lenktynių simuliatoriuje. Lietus ir vandens purslai (nepriklausomai nuo AA filtravimo) tapo peiliu „MSI R9 280X Gaming OC“ vaizdo plokštei, kurios savininkai prieš išvažiuodami į šlapią trasą bus priversti susimažinti dalį nustatymų. Savo ruožtu R9 280X leidžia mėgautis „ultra“ tekstūromis „Middle-earth: Shadow of Mordor“ pasaulyje, tačiau „Asus GTX 960 STRIX OC“ pralaimėjimas susijęs ne su papildomu 1 GB atminties, kurią turi konkurentas, bet matomai ypač išaugusiu atminties pralaidumu. Lyginant su „Kepler“ kartos vaizdo plokštėmis ~ 25 % atminties pralaidumo sąnaudas sumažinanti trečios kartos spalvų kompresija (Delta Colour Compression) GTX 960 apčiuopiamai nepagelbsti. Likusiuose žaidimuose „Asus GTX 960 STRIX OC“ ir „MSI R9 280X Gaming OC“ atrodė labai panašiai. Nė viena negalėjo užtikrinti reikiamos spartos didesniems nustatymams. R9 280X galėjo išeiti priekin „Dying Light“ žaidime, tačiau 3+ GB vaizdo plokštėms leidžiama pakopa didesnė „Shadow Map Size“ parinktis pasirodė kiek per daug reikli.

Kaip gaminiui, „Asus GTX 960 STRIX OC“ jokių priekaištų neturime. Vaizdo plokštė atkeliauja su stipriai padidintais branduolio dažniais, o iš vietos pajudinta ir GDDR5 atmintis. Nė vienas kitas gamintojas už mažesnę nei 226 € kainą Lietuvoje nesiūlo didesniais dažniais aprūpinto GTX 960 modelio. Konstrukcija tvirta ir solidi. Didžiausia dalis šio nuopelno atitenka nugarinei plokštelei, kuri papildomai apsaugo montažinę plokštę nuo mechaninių pažeidimų. Likome patenkinti, kad „Asus“ nusprendė tapo tuo gamintoju, kuris veltui neeikvoja darbo neturinčios vaizdo plokštės ventiliatorių. Tiesą sakant, sunku suprasti, kada tie ventiliatoriai sukasi, o kada ne. Intensyvių sesijų metu neviršyti 65 °C ir nepranokti 600 RPM besisukančio „Noctua NF-S12A ULN“ ventiliatoriaus bei labai tylių „Fractal Design Define R5“ korpuso ventiliatorių yra puikus pasiekimas, kuris neapvils reikliausių „silent computing“ gerbėjų. „Asus" prieš save mato pakeltą dešinį nykštį.

p.ant{font-weight:bold;font-size:150%;line-height:150%;font-family:helvetica,geneva,georgia,verdana,arial,sans}hr{height:2px;border-width:0;color:gray;background-color:gray}

   

Facebook komentarai